In Italie heeft de mededingingsautoriteit, Apple een boete opgelegd van 10 miljoen euro. Deze boete is door de Italiaanse waakhond opgelegd omdat het Amerikaanse bedrijf misleidende claims heeft geuit met betrekking tot de waterdichtheid van bepaalde iPhones.
In het boetebesluit van de Italiaanse mededingingsautoriteit staat beschreven dat Apple consumenten misleidde met zijn claims over de waterbestendigheid van sommige iPhone modellen.
Apple heeft in marketinguitingen geuit, dat bepaalde iPhones bij een diepte van 4 meter tot wel een half uur zouden moeten kunnen overleven. Het ging hierbij vooral over marketinguitingen die in Italie hebben plaatsgevonden, betreffende de iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone 11, iPhone 11 Pro en de iPhone 11 Pro Max.
Volgens de Italiaanse waakhond had Apple duidelijker moeten zijn, dat de claims alleen gelden onder bepaalde omstandigheden, met bijvoorbeeld vlak en schoon water. Verder vond de autoriteit het misleidend dat Apple juist waterschade uitsluit van garantie, zonder duidelijk te zijn over wat voor een soort garantie het gaat. Ook had de autoriteit kritiek op de weigering van Apple om in de fase na de verkoop garantie te verlenen wanneer de betreffende iPhone-modellen beschadigd raakten door water of andere vloeistoffen. Consumenten werden hierdoor belemmerd om zich te beroepen op hun wettelijke recht op garantie.
De boete is door de Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato opgelegd. Deze instantie beschermd de consumentenrechten in Italie.